Mászófalépítés facebook
 
A gyógytestnevelési csoportok
  • A gyógytestnevelési csoportbeosztás a gyermekeket két fő szempont szerint rangsorolja.A tartó és mozgató rendszer zavarainak gyógytestnevelési csoportjába és a belgyógyászati és egyéb betegségek gyógytestnevelési csoportjába.

    Az első csoportról megállapíthatjuk hogy elváltozásaik a passzív és aktív mozgatórendszer elemeiben alakulnak ki, míg a második csoportba sorolt tanulóknál az elváltozások domináns részben veleszületett rendellenességek.

    Nagyon fontos kritérium, hogy a mindkét csoportba sorolandó elváltozásokkal rendelkező gyermek gyógytestnevelése speciális szervezési és gyakorlati feladatokat kíván.

    A fent említett tények ismeretében
    megállapíthatjuk, hogy a passzív és aktív mozgatórendszer elváltozásaival rendelkező gyermekek gyógytestnevelésében főleg az izmok és azok funkcióinak javításával érhetünk el minőségbeli változást.

    Tehát az izmok edzésével, erősítésével, nyújtásával, mobilizálásával érhetünk el pozitív eredményt. A vizsgálat szempontjából fontos tudnunk mely izmok funkciójának változtatása a feladatunk, hiszen az eltérő deformitások eltérő izomösszehúzódási igényeket követelnek a rehabilitáció szemszögéből. Az oly sok irodalmi publikációban megjelent elváltozásokhoz hozzárendelt izommunkával kapcsolatos leírásokat felhasználva a funkcionális gimnasztikában alkalmazott felsorolással próbáljuk az elemeket összegyűjteni.

    Tehát a következő izomcsoportokat emelhetjük ki:

    - combtávolító izmok
    - farizomzat
    - hasizomzat (hosszanti, ferde és keresztirányú)
    - oldalsó törzsizomzat
    - hátfeszítő izmok, főként a felső rész(a felsőtest felegyenesítése)
    - széles hátizom
    - rombuszizom
    - trapézizom, főként középső és alsó része (mint alsó lapockarögzítő)
    - a vállöv és vállizület izmai
    - mély nyakhajlító izom

    Az erőedzés fontos alapelvei:

    - izomzat erőegyensúlyának megbomlását kerülni kell, agonista-antagonista izomfeszülések aránya
    - kielégítő edzésinger akkor jön létre, ha az izmok legalább 3-6 másodpercig feszülnek
    - váltogassuk az izometriás és izotóniás gyakorlatokat
    - figyelembe kell venni az izom típusát (pl.: törzs izmainál kerülni a hirtelen mozdulatokat, összehúzódásokat
    - lehetőleg kerüljük a préseléses helyzeteket
    - feszítés után lehetőleg lazítás

    A belgyógyászati és egyéb rendellenességek csoportjába sorolt gyerekek mozgásanyagának kialakítása sokkal bonyolultabb és speciális elemeket tartalmazó feladattára részletesebb.
    Természetesen az „első” csoportra sem szabad mindenféle izomfejlesztéssel kapcsolatos sémát egyöntetűen alkalmazni.
    A belgyógyászati csoportokba sorolt tanulók tünetei, elváltozásaik és azok vizsgálata és ezen eredmények közlése a szakirodalmi gazdagság miatt nem szükségszerű. Azonban más kérdés az, hogy az ide sorolt tanulók gyógytestnevelésében, hogyan alkalmazhatók és milyen sikerrel a műfalmászás elemei.
    A rendellenességek ismereteinek tükrében kijelenthetjük, hogy mint minden sportág a műfalmászás is hordoz olyan elemeket, tartalmaz olyan mozgásformákat, amelyek kontraindikált gyakorlatként nem alkalmazhatóak a különböző elváltozások esetében. Az előzőkben elemzett mozgásfolyamat néhány elemének és néhány deformitás csoport teljes mellőzésének szükségessége vitathatatlan.