Mászófalépítés facebook
 
Terápia célja, feladata
  • Aminek igazán örülünk, hogy az iskolákon és a sportlétesítmények mellet több olyan intézményben is kiviteleztünk mászófalat, ahol nem a megszokott módon használják ki a fogások sokszínűségét.

    A mozgás, a mozgással kapcsolatos terápiák hatékonysága bármilyen típusú, súlyosságú és korú sérült gyermek esetében bizonyítottan kiváló. Ezen terápiák egyike a Magyarországon még egyáltalán nem elterjedt TERÁPIÁS FALMÁSZÁS."



    A gyermek képességeinek kibontakozása, sokoldalú fejlesztése.
    Intraperszonális képességek fejlesztése, úgymint:

    -Feladattudat
    -Figyelem
    -Emlékezet (rövid idejű vizuális – motoros, rövid- és hosszú távú, verbális)
    -Bátorság
    -Önfegyelem
    -Monotónia tűrés
    -Testkép
    -Térbeli tájékozódás
    -Sík- és térkonstancia
    -Jobb – bal diszkrimináció
    -Szerialitás
    -Számfogalom
    -Grafomotoros tevékenység
    -Mintamásolás
    -Érzékenyítés

    Interperszonális képességek fejlesztése, úgymint:
    -kooperációs képesség,
    -társakért vállalt felelősségérzet – felelősségvállalás
    -metakommunikáció.

    Feladata:
    - Megismertetni, a gyermekekkel a mászó technikákat
    - Megszerettetni a testmozgást
    - Tudatosítani bennük, hogy a siker eléréséhez erőfeszítéseket kell tenni,
    - Bemutatni a szabadidő hasznos eltöltésének egyik lehetőségét,
    - A gyerekekben felsejlő tehetséget felismerni és tovább tanácsolni – mentorálni.
    - Megtanítani a gyermekeket kooperálni, és a felelősség vállalására saját és mások érdekében.
    - Társas kapcsolatok kialakításának könnyítése, együtt munkálkodásra való tanítás.

    Miért a mászófal ?

    Az ember fejlődése során, elengedhetetlen területek köthetők a csecsemőkori mozgásfejlődéshez, melyek kimaradása részképesség zavarokhoz, tanulási problémákhoz, egyéb motoros, mentális hiányosságokhoz vezethetnek.

    Ezen területek:
    -átfordulás
    -kúszás
    -felülés
    -mászás
    -felállás
    -járás

    A tehetségek segítését, fejlesztését, rejtett területeik felszínre törését olyan helyzetek megteremtésével kívánjuk előmozdítani, melyek mozgásmintájukat tekintve alapvetően a csecsemőkor mozgásait veszik alapul, jellegüket nézve viszont ismeretlenek, nehezebbek.
    A mászófal /műfal/, egy olyan sokrétűen alkalmazható eszköz a modern testnevelés, mozgásfejlesztés területén, mely aktívan, de észrevétlenül fejleszt mind motoros, mind mentális területeket. Ezt a különleges tulajdonságát megragadva, német orvosok és hegymászók terápiás rendszert dolgoztak ki, és eredményesen használnak, mely a gyermekkor leghatékonyabb specifikus módszerével, játékos formában fejleszt. A pedagógiai elveknek maximálisan megfelel (fokozatosság, biztonságosság, következetesség, játékosság, stb.).
    A mászó-terápia órák feladatainak összeállítása a felmérés eredményeinek függvényében történik.

    A teszt eredményéből összesítő táblázat készül, ezen lehet a hiányos, fejlesztésre szoruló területeket jól elkülöníteni, és csoport szinten „térképet” készíteni.
    Ezen területekre specifikusan a fiatalok gyenge oldalát erősítő mászó feladatokból állítunk össze programtervet.

    Óra menete:
    - Általános biztonsági információk ismertetése, tudatosítása
    - Bemelegítés / keringésfokozás, nyújtóhatású feladatok/
    - Mászófalon sorfeladatok /3. órától a már tanult alapformák fogásmódok használatával, változtatásával/
    - Speciális, irányított mászófeladatok játékosan
    - Levezetés
    - Szóbeli értékelés, dicséret (megerősítés)
    Az erős oldal fejlesztésére, erősítésére a tanítónéni által kitöltött személyi mérőlap adatai szolgáltatnak információt.