Mászófalépítés facebook
 
Közösségépítés
  • Miért van az, hogy sok fiatal könnyen veszi a kamaszkort, és kerüli a negatív kockázatvállalást, míg mások szenvednek és egészségkárosító tevékenységekkel rombolják épségüket? Ez a kérdés számos kutatót és tanulmány szerzőjét foglalkoztatja, és az eredmények meglehetősen változatosak. A kutatások összehasonlításával egy közös téma mindenképpen kibontakozik: a kapcsolatok és a szoros kötelék fontossága a pro-szociális intézményekkel, vagyis a családdal, az iskolával és a vallási szervezetekkel. Egyszerűen fogalmazva: azok a gyerekek, akik kötődnek ezekhez az intézményekhez, kevesebb negatív kockázatot vállalnak.

    Az oktatási közösség egyik fő feladata, hogy egészséges iskola utáni elfoglaltságokat és programokat kínáljunk a fiataloknak. A kutatások és a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a pozitív alternatívák, mint a sport, a zene, a tánc és a színjátszás kedvező hatással van a kockázatok csökkentésére. Sajnos ez a „hagyományos” iskola utáni kínálat gyakran nem eléggé vonzó a fiatalok számára. A szakértők egyetértenek abban, hogy a fiatalok kb. 50%-a nem vesz részt a jelenleg kínált iskola utáni programokban.

    Hogyan tudnánk elérni ezeket a fiatalokat? Első körben érdemes megkérdezni őket, milyen tevékenység érdekli őket, miben vennének részt szívesen. Mi felnőttek gyakran hajlamosak vagyunk megfeledkezni erről a fontos lépésről! Lényeges, hogy a fiatalkorúak számára szervezett fejlesztési programok legsikeresebb változatai azok, amelyeket maguk a tanulók alakítanak! A gyerekek sokkal nagyobb eséllyel csatlakoznak olyan programokhoz, amelynek kiválasztásába van beleszólásuk.

    Az általános iskolák egyik új és izgalmas, diákok által kezdeményezett tevékenysége a töretlenül fejlődő beltéri falmászás. A pedagógusok egyetértenek abban, hogy ez a tevékenység egyformán vonzó mindkét nem számára, és egyedülálló lehetőséget biztosít a szociális, szellemi, fizikai és érzelmi fejlődésre. Gondoljuk végig, hogy a mi iskolánkban milyen formában lehetne bevezetni ezt a programot. Néhány tipp:

    Speciális oktatási programok
    Tanítás utáni klubok
    Vezetői képzések
    Közösségi oktató és rekreációs programok
    Ösztönző és motiváló programok

    Javasoljuk, hogy mérje fel, milyen hatással lenne a falmászás az intézmény „légkörére”!