Terápia célja, feladata
Aminek igazán örülünk, hogy az iskolákon és a sportlétesítmények mellet több olyan intézményben is kiviteleztünk mászófalat, ahol nem a megszokott módon használják ki a fogások sokszínűségét.
A mozgás, a mozgással kapcsolatos terápiák hatékonysága bármilyen típusú, súlyosságú és korú sérült gyermek esetében bizonyítottan kiváló. Ezen terápiák egyike a Magyarországon még egyáltalán nem elterjedt TERÁPIÁS FALMÁSZÁS.”
A gyermek képességeinek kibontakozása, sokoldalú fejlesztése.
Intraperszonális képességek fejlesztése, úgymint:
-Feladattudat
-Figyelem
-Emlékezet (rövid idejű vizuális – motoros, rövid- és hosszú távú, verbális)
-Bátorság
-Önfegyelem
-Monotónia tűrés
-Testkép
-Térbeli tájékozódás
-Sík- és térkonstancia
-Jobb – bal diszkrimináció
-Szerialitás
-Számfogalom
-Grafomotoros tevékenység
-Mintamásolás
-Érzékenyítés
Interperszonális képességek fejlesztése, úgymint:
-kooperációs képesség,
-társakért vállalt felelősségérzet – felelősségvállalás
-metakommunikáció.
Feladata:
– Megismertetni, a gyermekekkel a mászó technikákat
– Megszerettetni a testmozgást
– Tudatosítani bennük, hogy a siker eléréséhez erőfeszítéseket kell tenni,
– Bemutatni a szabadidő hasznos eltöltésének egyik lehetőségét,
– A gyerekekben felsejlő tehetséget felismerni és tovább tanácsolni – mentorálni.
– Megtanítani a gyermekeket kooperálni, és a felelősség vállalására saját és mások érdekében.
– Társas kapcsolatok kialakításának könnyítése, együtt munkálkodásra való tanítás.
Miért a mászófal ?
Az ember fejlődése során, elengedhetetlen területek köthetők a csecsemőkori mozgásfejlődéshez, melyek kimaradása részképesség zavarokhoz, tanulási problémákhoz, egyéb motoros, mentális hiányosságokhoz vezethetnek.
Ezen területek:
-átfordulás
-kúszás
-felülés
-mászás
-felállás
-járás
A tehetségek segítését, fejlesztését, rejtett területeik felszínre törését olyan helyzetek megteremtésével kívánjuk előmozdítani, melyek mozgásmintájukat tekintve alapvetően a csecsemőkor mozgásait veszik alapul, jellegüket nézve viszont ismeretlenek, nehezebbek.
A mászófal /műfal/, egy olyan sokrétűen alkalmazható eszköz a modern testnevelés, mozgásfejlesztés területén, mely aktívan, de észrevétlenül fejleszt mind motoros, mind mentális területeket. Ezt a különleges tulajdonságát megragadva, német orvosok és hegymászók terápiás rendszert dolgoztak ki, és eredményesen használnak, mely a gyermekkor leghatékonyabb specifikus módszerével, játékos formában fejleszt. A pedagógiai elveknek maximálisan megfelel (fokozatosság, biztonságosság, következetesség, játékosság, stb.).
A mászó-terápia órák feladatainak összeállítása a felmérés eredményeinek függvényében történik.
A teszt eredményéből összesítő táblázat készül, ezen lehet a hiányos, fejlesztésre szoruló területeket jól elkülöníteni, és csoport szinten „térképet” készíteni.
Ezen területekre specifikusan a fiatalok gyenge oldalát erősítő mászó feladatokból állítunk össze programtervet.
Óra menete:
– Általános biztonsági információk ismertetése, tudatosítása
– Bemelegítés / keringésfokozás, nyújtóhatású feladatok/
– Mászófalon sorfeladatok /3. órától a már tanult alapformák fogásmódok használatával, változtatásával/
– Speciális, irányított mászófeladatok játékosan
– Levezetés
– Szóbeli értékelés, dicséret (megerősítés)
Az erős oldal fejlesztésére, erősítésére a tanítónéni által kitöltött személyi mérőlap adatai szolgáltatnak információt.
Közösség
Név és cím
EFFY-GUIDE Bt.
3700 Kazincbarcika, Móricz Zsigmond tér 1.